Ćwiczenia wielostawowe - czy warto je robić w dzień pleców?

Każda osoba interesująca się treningami siłowymi prędzej czy później spotka się z ćwiczeniami wielostawowymi. Co to takiego ? Najprościej rzecz ujmując są to ćwiczenia, które angażują dużo partii mięśni jednocześnie oraz podczas ich wykonywania pracuje wiele stawów. 

Do najpopularniejszych ćwiczeń tego typu możemy zaliczyć tak zwany "martwy ciąg", podciąganie na drążku, czy też klasyczne pompki. Wracając jednak do ćwiczeń, w których będziemy wykorzystywać obciążenia to najpopularniejszy będzie "martwy ciąg" oraz wszelkiego typu wyciskania. Prawdziwy trening siłowy, który ma spowodować przyrost masy mięśniowej, polepszenie kondycji i wytrzymałości powinien zawierać przynajmniej jedno ćwiczenie wielostawowe w zestawieniu treningowym. Ćwiczenia te są niedoceniane przez wiele osób albo nazywane kontuzjogennymi. Nic bardziej mylnego. Jeśli martwy ciąg zaczniemy wykonywać od podstaw z małym obciążeniem i dobrą techniką to nie ma mowy o żadnych kontuzjach. Technikę wykonywania najlepiej podpatrzeć w wideo poradnikach albo zapytać trenera na siłowni. Podczas dźwigania sztangi z ziemi w martwym ciągu pracują praktycznie wszystkie mięśnie naszego ciała zaczynając od mięśni pleców poprzez bicepsy, brzuch, mięśnie nóg. Wiadomo im większe obciążenie tym trening przyniesie lepsze efekty. 

Kolejne ćwiczenie wielostawowe znane chyba każdemu to podciąganie na drążku. W zależności od tego w jakiego chwytu użyjemy podczas podciągania to bardziej będą pracować mięśnie ramion albo pleców. Jeśli chcemy utrudnić ćwiczenie możemy podwiązać obciążenie na przykład do pasa. Sami zobaczycie efekty po kilku tygodniach podciągania na drążku. Poprawi się wygląd waszych ramion, bicepsów i pleców. Podobnie będzie w przypadku martwego ciągu. Po czterech tygodniach treningu widać już wyraźną poprawę sylwetki. Dobrze zrobiony martwy ciąg powinien skutkować zakwasami na całym ciele następnego dnia łącznie z mięśniami brzucha. 

Ćwiczenia wielostawowe to bardzo dobre rozwiązanie i w pewnym sensie oszczędność czasu ponieważ w jednym ćwiczeniu możemy trenować parę partii mięśniowych, zwłaszcza plecy, które wcześniej musielibyśmy robić osobno. Kolejne ćwiczenie, które powinien robić każdy adept treningu siłowego to przysiady z obciążeniem. Jest to wręcz obowiązkowe ćwiczenie, niestety wiele osób początkujących w ogóle nie trenuje partii mięśni jaką są nogi. Takie zaniedbanie w późniejszym etapie naszego wyglądu jest dość widoczne ponieważ sylwetka staje się nieproporcjonalna. Góra ciała jest rozbudowana i umięśniona natomiast nogi wyglądają zwyczajnie.

 

O mnie

Strona dzisiajplecy.pl powstała aby dzielić się z Wami artykułami na temat ćwiczeń pomagających w budowaniu mięśni pleców. Zamieszczone na niej będą również porady na temat odżywiania oraz ważne uwagi i informacje o budowie kości.